Servisní Úkony a Údržba Vašeho vozidla
Tyto informace by měly být použity jako vodítko společně s konzultací manuálu vašeho vozidla, aby byly zohledněny specifické potřeby vašeho auta. Je také dobré mít na paměti, že provozní podmínky – jako je jízda ve městě, agresivní řízení nebo časté tažení – mohou vyžadovat častější servis.
Abyste zajistili, že vaše auto bude bezpečné a spolehlivé, je důležité pravidelně ho udržovat. Zde je průvodce, který vám pomůže určit, kdy je čas na konkrétní servisní úkony:
-
Po každých 5 000 km: Je čas na výměnu oleje. Pro starší modely aut nebo auta s nižší účinností paliva může být potřeba měnit olej již po 4 800 km. Vždy si zkontrolujte manuál vašeho vozidla, aby byly informace přesné pro váš typ vozidla. Nezapomeňte také vyměnit olejový filtr – čistý filtr pomáhá udržet motor v dobrém stavu a prodloužit jeho životnost.
-
Po každých 16 000 km: Doporučuje se rotace pneumatik. Tento krok zajišťuje rovnoměrné opotřebení běhounů a může výrazně prodloužit jejich životnost. Toto je možné sladit s výměnou oleje pro snížení návštěv servisu.
-
Po 24 000 km: Měli byste vyměnit vzduchový filtr motoru. Čistý vzduchový filtr znamená efektivnější spalování a lepší výkon auta, a je to zvláště důležité v prašném prostředí.
-
Po 32 000 km: Přichází na řadu kontrola brzdových destiček. Pokud vaše brzdy vydávají pískavý zvuk, je to jasný signál, že potřebují pozornost.
-
Po 48 000 km: Je důležité vyměnit brzdovou kapalinu. To by mělo být provedeno podle doporučení v manuálu vašeho vozidla, které se může lišit, ale obvykle se pohybuje mezi 32 000 a 72 000 km. Tento úkon pomáhá zajistit správnou funkčnost brzdového systému.
-
Po 80 000 km: Dosáhli jste velkého servisního milníku. Je čas na výměnu brzdových destiček, palivového filtru a pravděpodobně i pneumatik. Vaše auto by mělo projít důkladnou kontrolou všech systémů, včetně výfukového systému a zavěšení vozidla.
-
Po 96 000 km: Měli byste zkontrolovat všechny řemeny, ventily a hadice a vyměnit je, pokud je to potřeba. Je také pravděpodobně čas na výměnu zapalovacích svíček a autobaterie, zvláště pokud už je pět let stará.
-
Výměna chladicí kapaliny (antifreeze): Doporučuje se výměna chladicí kapaliny po 96 000 km pro prevenci přehřátí motoru a následného poškození.
-
Výměna převodové kapaliny: U manuální převodovky se doporučuje výměna mezi 48 000 a 96 000 km, zatímco u automatické převodovky se může interval lišit od 48 000 km až do 160 000 km a více, v závislosti na výrobci a podmínkách provozu.
-
Kontrola a výměna hadic: Hlavně při dosažení vysokého počtu kilometrů je důležité hadice kontrolovat a v případě potřeby vyměnit. Hadice mohou přenášet chladicí kapalinu, posilovač řízení a plyny pro klimatizaci, a s věkem mohou prasknout.
-
Výměna posilovače řízení: Výměna kapaliny posilovače řízení je doporučena po 120 000 km nebo když se objeví problémy.
-
Výměna zapalovacích svíček / součástí zapalovacího systému: U nových vozů s iridiovými nebo titanovými zapalovacími svíčkami může být interval až 160 000 km, zatímco u starších vozidel s měděnými svíčkami může být potřeba výměna již po 48 000 km.
-
Výměna rozvodového řemene: Doporučuje se výměna mezi 120 000 a 144 000 km, nebo dříve, pokud to výrobce specifikuje. Selhání rozvodového řemene může způsobit značné poškození motoru.